POPIS
Vážení pedagogové mateřských škol, poskytovatelé předškolního vzdělávání a zástupci vzdělávacích institucí,
právě jste otevřeli vzdělávací program, který vznikl díky spolupráci učitelů mateřských škol a vysokoškolských pedagogů, kteří připravují budoucí učitele na pedagogických fakultách v České republice, ve Slovenské republice a Slovinské republice.
Cílem vzdělávacího programu je blíže osvětlit principy dvou inovativních strategií – projektového vzdělávání a činnostního učení v kontextu současných přístupů k předškolnímu vzdělávání. Tyto vzdělávací strategie plně reflektují osobnostně orientovaný model výchovy, z něhož má vycházet současné předškolní vzdělávání. Cílem obou strategií je umožnit dítěti, aby bylo v procesech učení co nejvíce aktivní, aby kladlo otázky a hledalo na ně spolu s ostatními odpovědi.
Oba přístupy však využívají jiné postupy. Učitel se učí přijímat novou roli průvodce dítěte. Kurz objasňuje principy obou strategií a přináší praktické ukázky jejich využití v mateřských školách. Každá část vzdělávacího programu je sestavena tak, aby učiteli pomohla danou strategii samostatně uplatnit v praxi. Na úvodní, teoretickou část navazuje soubor příkladů z praxe. Ukázky pocházejí z činnosti mateřských škol zapojených do ERASMUS+ projektu Learning by Doing a jsou doplněny komentáři učitelů, kteří projekty realizovali ve svých mateřských školách.
Vzdělávací program je zaměřen na didaktickou stránku uplatňování metody projektového vzdělávání (PBL) a činnostního učení (TBL) v prostředí mateřských škol.
Vzdělávací program je určen především všem pedagogům, kteří chtějí rozvinout své profesní kompetence. Mohou jej uplatnit poskytovatelé vzdělávání pedagogů předškolního vzdělávání, například centra DVPP nebo SPgŠ, VOŠ a pedagogické fakulty v rámci pregraduální přípravy i kurzů dalšího vzdělávání. Inovační vzdělávací program nabízí lekce o tom, jak aplikovat projektové vzdělávaní a činnostní učení na úrovni mateřských škol včetně validace získaných dovedností a kompetencí účastníků vzdělávacího programu.
Vzdělávací program je otevřený a bezplatný.
INFORMACE O PROJEKTU
Tento vzdělávací kurz vznikl v rámci projektu Learning by Doing – Attainment of Basic Competences in ECEC (ABC for Kindergartens) (2020-1-CZ01-KA201-078464). Projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Za obsah kurzu (sdělení) odpovídá výlučně autorský tým. Obsah kurzu (sdělení) nereprezentuje názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou obsahem vzdělávacího kurzu.
OBSAH VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Vzdělávací program obsahuje učební texty, prezentace a vzdělávací videa. Pro ověření získaných znalostí je k dispozici test s 16 otázkami s výběrem jedné nebo více správných odpovědi.
AUTORSKÝ TÝM
Hlavní editorky: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Autoři:
Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha:
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D., PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Katolická univerzita v Ružomberku:
PaedDr. Mária Vargová, Ph.D., PaedDr. Miriam Uhrinová, Ph.D., doc. PaedDr. Zlatica Huľová, Ph.D.
Pedagogická fakulta, Univerzita Maribor:
Dr. Marta Licardo, dr. Nika Golob, dr. Darja Antolin Drešar, red. prof. Sabina Šinko, před. Anna Tina Jurgec
Mateřské školy Kopřivnice:
Mgr. Alena Pokorná, Bc. Barbora Jašková, Jana Kvitová, Zuzana Kvitová, Pavla Macháčová, Bc. Iva Pustková
Fakultní mateřská škola se speciální péčí Arabská, Praha 6:
BcA. Vendula Turnerová, Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Mateřská školy Riadok, Rožumberok:
Mgr. Tatiana Slotová, Bc. Eva Kostíková, Bc. Zuzana Šimová
Mateřská škola Studenci, Maribor:
Sidonija Bratuša, Vesna Cepelnik, Zvezdana Murko, Nataša Savec, Dragica Sernc
KOORDINÁTOR PROJEKTU
Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., Mgr. Stanislava Andršová
ROZSAH VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
50 hodin
OBSAH VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Lekce 1: Dítě v procesu vzdělávání – teorie a ukázky praxe v mateřských školách
Lekce 2: Projektové učení v předškolním vzdělávání – teorie
Lekce 3: Projektové učení v předškolním vzdělávání – příklady dobré praxe
Lekce 4: Činnostní učení v předškolním vzdělávání – teorie
Lekce 5: Činnostní učení v předškolním vzdělávání – příklady dobré praxe
Lekce 6: Projektové a činnostní učení – srovnání přístupů
Lekce 7: Závěrečný test
KOMU JE VZDĚLÁVACÍ PROGRAM URČEN
• pedagogům mateřských škol, kteří chtějí zvýšit svůj profesní rozvoj s orientací na metody zaměřené na žáka
• poskytovatelům vzdělávání pedagogů předškolního vzdělávání (univerzity, poskytovatelé DVVP, asociace a sdružení)
• studentům studijních programů v oblasti předškolního vzdělávání na středoškolské i vysokoškolské úrovni studia a pracovníkům předškolních zařízení
PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
1. Účast na všech lekcích vzdělávání.
2. Úspěšné složení závěrečného testu.
Po úspěšném absolvování kurzu účastník obdrží certifikát.
-
Lekce 1: Dítě v procesu vzdělávání
V první lekci jsou představeny charakteristické rysy současného pojetí předškolního vzdělávání. Je popsána měnící se role učitele, dítěte i rodiny ve vzdělávacím procesu. Pozornost je věnována charakteristice učení předškolního dítěte a podmínkám, které v mateřských školách přispívají k tomu, aby děti mohly rozvinout celou šíři svých kompetencí, uplatnit různé styly učení, a mohl být tak optimálně podpořen rozvoj osobnosti každého jednotlivého dítěte. Příklady z praxe v projektových mateřských školách kážou, jak lze uplatnit strategie, které tento rozvoj podporují.
- 1. Anotace lekce Dítě v procesu vzdělávání
- 2. Pojetí dítěte v současném předškolním vzdělávání – prezentace/učební text
- 3. Dítě v procesu vzdělávání – učební text/prezentace
- 4. Příklad dobré praxe: Samostatná práce dětí (z projektu Železničná stanica, MŠ Riadok, Ružomberok) – video
- 5. Příklad dobré praxe: Skupinová práce, při níž má učitelka pouze roli průvodce (z projektu Železničná stanica, MŠ Riadok, Ružomberok) – video
- 6. Příklad dobré praxe: Představa dětí s reflexí učitele (z projektu Železničná stanica , MŠ Riadok, Ružomberok) – video
- 7. Příklad dobré praxe: Výsledek práce dětí (z projektu Železničná stanica, MŠ Riadok, Ružomberok) – foto
- 8. Reflektivní otázky pro pedagogy ke kapitole Dítě v procesu vzdělávání
-
Lekce 2: Projektové učení v předškolním vzdělávání
Druhá lekce vzdělávací programu představuje teoretická východiska a příklady dobré praxe využití inovativní metody projektového učení (PBL = Project-Based Learning). Metoda je inovativní, protože si klade za cíl povzbudit učitele k přechodu z role „vedoucích“ na „průvodce“ procesu učení. Na praktických ukázkách realizovaných v projektových mateřských školách pedagogové ukážou konkrétní způsob vzdělávací praxe, při kterém děti samostatně pracují na komplexním výstupu v rámci projektu, v němž řeší praktický problém spojený s reálným životem. Projektové vzdělávání vychází z přístupu orientovaného na dítě, respektuje jeho potřeby, jako je kreativita, samostatnost, motivace k učení, uvědomění si vlastních práv a povinností, řešení problémů a sebehodnocení.
-
Lekce 3: Projektové učení v předškolním vzdělávání – příklady dobré praxe
Třetí lekce vzdělávacího programu představí na příkladech dobré praxe inovativní metodu projektového učení (PBL = Project-Based Learning). Na ukázkách realizovaných v projektových mateřských školách jsou předvedeny konkrétní způsoby vzdělávací praxe. Tyto příklady ukazují, jak lze metodu využít v rámci různého tematického zaměření i rozmanitých složení skupin dětí.
-
Lekce 4: Činnostní učení v předškolním vzdělávání
Ve čtvrté lekci vzdělávacího programu jsou představeny teoretické základy a příklady dobré praxe inovativní metody činnostního učení (TBL = Task-Based Learning). Kurz objasní teoretická východiska učení založeného na úkolech v předškolním vzdělávání, výhody a výzvy metody TBL, role vzdělávání v TBL a praktické možnosti využití metody TBL v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání: matematika, jazyk, přírodní vědy, dramatická výchova, taneční a hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná a technická výchova.
-
Lekce 5: Činnostní učení v předškolním vzdělávání – příklady dobré praxe
Pátá lekce ukazuje praktické možnosti využití metody činnostního učení (TBL = Task-Based Learning) v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání, například v matematice, jazyce či v přírodních vědách). Na fotografické dokumentaci a ukázkách videí z praxe projektových mateřských škol se účastníci kurzu mohou seznámit s konkrétními příklady činnostního učení.
- 1. Anotace lekce Činnostní učení v předškolním vzdělávání – příklady dobré praxe
- 2. Evaluace Činnostní učení v předškolním vzdělávání aktivit – video
- 3. Taneční činnosti „Vodní pramen“ – video
- 4. Matematická aktivita „Domy“ – fotodokumentace
- 5. Technická výchova „Stavitelství se třemi prasátky“ – fotodokumentace
- 6. Společenskovědní aktivita „Jak přejít ulici“ – fotodokumentace
- 7. Výtvarná výchova „Návrh marionet z odpadového materiálu“ – fotodokumentace
-
Lekce 6: Činnostní učení a projektové vzdělávání – srovnání přístupů
V předchozích kapitolách byly podrobně představeny vzdělávací strategie projektového a činnostního učení, které odpovídají vzdělávacímu přístupu orientovanému na dítě. Přestože obě metody vycházejí z téhož principu – sociálního a kognitivního konstruktivismu – a mají mnohé společné, odlišují se v dílčích aspektech. V rámci pedagogické praxe se mohou také velmi dobře vzájemně doplňovat. Z dílčí vzdělávací aktivity činnostního učení může vzejít projekt, naopak při realizaci projektu může učitel s dětmi využít metodu činnostního učení. V této závěrečné lekci jde o pochopení shod a odlišností obou vzdělávacích strategií.
-
Lekce 7: ABC Metodika ke stažení
-
Lekce 8: Závěrečný test, Certifikát